Tweedehands Kleding krijgt een Tweede Leven!

0

Sinds achter in de jaren 1990 heeft eBay de tweedehands kleding markt gedomineerd. In feite blijft gebruikte kleding, accessoires en schoenen eBay’s grootste categorie, met bijna 2 miljoen aanbiedingen op elk gegeven moment. Vergelijk deze diversiteit met “normale” mode e-tailers, die rond de tienduizenden aanbiedingen op elk gegeven moment zitten, en eBay lijkt de ideale online bestemming voor iedere fashionista.

Het probleem is echter dat mode geen basisproduct is. In tegenstelling tot sommige andere categorieën van eBay winkelen klanten zelden met een specifiek product in gedachten. Voor veel producten, zoals een Canon camera lens of een collectible Barbie, is eBay de perfecte plek om te zoeken naar de best geprijsde optie, de prijs is de belangrijkste onderscheidende factor. Maar voor fashionista’s kan het jammer genoeg niet zo specifiek.

Hier komen de re-commerce sites in het spel, de laatste manifestatie van de “collaborative consumptie” trend in de modewereld. Op een hoog niveau zijn deze nieuwe sites eBay-achtige markten uitsluitend gericht op de mode. De innovatie? De sites zijn specifieker, handiger, en persoonlijker dan op eBay:

1) Specificiteit. Dit is de meest opvallende en herkenbare update van deze marktplaatsen. Deze nieuwe sites kiezen en tonen zorgvuldig de kledingstukken die van een bepaalde esthetische en kwaliteit (rekening houdend met zowel product-en beeldkwaliteit). Een voorbeeld van zo’n site is Materiaal Wrld, die vereist dat geïnteresseerde verkopers om een sollicitatieprocedure te volgen; verkopers kledingkasten moet waardig worden geacht voordat ze in staat zijn om items te koop te plaatsen.

2) Handigheid. Door het pure feit dat deze sites specifiek zijn is de winkel-ervaring automatisch handiger. Daarnaast hebben veel van deze sites een groot pijn punt voor verkopers fungerend op eBay geïdentificeerd en geprobeerd te elimineren: de noodzaak om te fotograferen, beschrijvingen te schrijven, en elk kledingstuk te moeten verschepen als en wanneer het verkoopt. Neem bijvoorbeeld het bedrijf ‘Threadflip’. Dit bedrijf biedt verkopers de optie om tegen een vergoeding hun doos vol gebruikte kleren naar het bedrijf te sturen, en een medewerker zal uw kleding stuk voor stuk fotograferen en van een beschrijving voorzien, ook over de verzending hoeft u zich geen zorgen te maken.

3) Persoonlijkheid. Hoewel eBay heeft bijgedragen aan een vermindering van het stigma verbonden aan het dragen van iemand anders’ gebruikte kleding, gaan deze nieuwe sites nog een stap verder om het tweedehands kledingconcept te vermenselijken. I-Ella bijvoorbeeld, vraagt elke verkoper om een foto van zichzelf uploaden, om haar persoonlijke stijl te beschrijven en om de naam van haar favoriete goede doel op te geven (een percentage van elke verkoop wordt gedoneerd aan een goed doel naar keuze van de koper).

Zullen deze nieuwkomers met succes eBay als de wereldleider in de tweedehands kleding markt verslaan? Beleggers denk van wel. Meer dan een dozijn online mode-marktplaatsen zijn gelanceerd in het afgelopen jaar. Re-commerce, zo lijkt het, is groen op meer dan een manier.

Share.

Laat een reactie achter