De deeleconomie breidt zich verder uit

0

De deeleconomie breidt zich verder uit. Volgens een rapport van ING participeren inmiddels zo’n 550.000 Nederlandse huishoudens in de deeleconomie. Dat is zo’n 8%. En dit aantal zal toenemen, aldus de onderzoekers. De verwachting is dat dit binnen een paar jaar zal stijgen tot 1,5 tot 2,5 miljoen huishoudens.

In financiële termen bedraagt de grootte van de deeleconomie nu ruwweg zo’n EUR 50 miljoen, waarvan de helft ‘voor rekening wordt genomen’ door de kamerverhuurder Airbnb.

De trend

Deze algemene trend past binnen de huidige trend waar men zich bewust is van verspilling. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan iets huren, in plaats van het nieuw aan te schaffen. Deze ‘rental economy’ neemt net zoals de ‘sharing economy’ ook in omvang toe. Door goede en efficiënte online dienstenplatforms wordt het voor de consument steeds makkelijker om tegen een scherpe prijs de meest uiteenlopende producten te huren: van het huren van een lasergun tot een springkussen huren en van het huren van huisdieren tot het huren van een achtbaan.

De stijgende trend lijkt verder te maken te hebben met een veranderend beeld of concept van eigendom, of in ieder geval met de waarde die aan eigendom gehecht wordt. Met name de jongere generatie lijkt meer en meer te denken in ervaringen, waarbij liever iets gehuurd wordt, dan dat zij het per se moeten hebben (om het vervolgens nagenoeg het hele jaar ongebruikt weg te leggen).

Goedkoop

Een derde aspect is de prijs. De producten of diensten waarin de deeleconomie nu voorziet, hebben altijd al bestaan. Maar omdat er nu van particulieren gehuurd wordt, kan er tegen een zeer scherpe prijs worden gehuurd. Niet alle producten lijken hier overigens voor geschikt. Producten die nieuw vrij prijzig zijn (auto’s) of die maar kort nodig zijn, zoals statafels, doen het goed. Echter, producten zoals meubels (hoewel nieuw vrij goedkoop) zijn bijvoorbeeld minder geschikt: iedereen heeft ze permanent nodig en bovendien zal de hygiëne ook meespelen (kleden, bankstellen, stoelen).

Het feit dat dezelfde goederen of diensten tegen een lagere prijs kunnen worden afgenomen, is voor de consument vanzelfsprekend een zeer mooie resultante van het fenomeen ‘sharing’ (of, in mindere mate, ‘rental’) economie.

Originele ervaring

Tot slot is er nog de toegevoegde waarde van het huren van een particulier in de vorm van een originele ervaring. Airbnb is hier een goed voorbeeld van. Tegenwoordig zijn er veel (jonge) mensen die het juist leuk vinden om voor een weekend een huis te huren van een particulier, om een zo leuk mogelijke ervaring aan de vakantie over te houden. “The local point of view” en het contact met deze ‘locals’ wordt hierbij geroemd. Het toeristengevoel wordt op een andere manier vormgegeven.

Share.

Laat een reactie achter