E-commerce Vs E-business

0

Terwijl de woorden handel en business niet veel verschil hebben in het Nederlands en in feite grotendeels uitwisselbaar zijn als zelfstandige naamwoorden die een georganiseerde winstgevende activiteit beschrijven is er een verschil tussen e-commerce en e-business. Het verschil is vrij kunstmatig, maar verschillende termen dragen verschillende betekenissen.

De eerste aanstekende golf van het elektronisch zakendoen was een gevolg van het succes van Amazon en Dell in de verkoop van producten via het internet. Elektronische business transacties waarbij geld betrokken is zijn “e-commerce” activiteiten. Er komt echter veel meer bij e-Business kijken dan het verkopen van producten: hoe zit het met marketing, inkoop en klant educatie? Zelfs om met succes online te kunnen verkopen is er veel meer nodig dan alleen het hebben van een website die creditcards accepteert. Je moet een website hebben die mensen willen bezoeken, een nauwkeurige informatie catalogus en goede logistics. Voor online succes moet je de basis van website development kennen. De term “e-Business” werd geïntroduceerd als een opzettelijke poging om te zeggen tegen mensen: “Je eerste inzicht in e-commerce was te klein om succesvol te zijn, je moet breder denken.”

E-business gaat veel verder dan e-commerce of kopen en verkopen via het internet, diep in de processen en culturen van een onderneming. Het is een krachtige zakelijke omgeving die wordt gecreëerd wanneer u bedrijf kritische systemen rechtstreeks aan klanten, medewerkers, leveranciers en zakelijke partners koppelt met behulp van intranetten, extranetten, e-commerce-technologieën, collaboratieve applicaties, en het web. Dell Computer krijgt vandaag veel aandacht als een baanbrekende e-Business en is het beste voorbeeld van deze vorm van het bedrijfsleven. Het bedrijf verkoopt $15m ter waarde aan computers via haar websites per dag.

Het bedrijf heeft een ‘volledig geïntegreerde waardeketen’ – een drieweg informatie partnership met haar leveranciers en klanten door ze als collaborateurs te behandelen die samen manieren vinden om de efficiëntie te verbeteren in het gehele keten van vraag en aanbod. Dell leveranciers hebben real-time toegang tot informatie over orders. Door middel van haar ‘corporate extranet’ kunnen ze hun productie en levering organiseren om ervoor te zorgen dat hun klant altijd net genoeg van de juiste onderdelen kan krijgen om de productielijn soepel te laten verlopen. Door de leveranciers direct in de klantendatabase te laten kijken heeft Dell ervoor gezorgd dat zij onmiddellijk weten over veranderingen in vraag en aandeel. En doordat de klanten toegang hebben tot de toeleveringsketen via de website staat Dell hen in staat om de voortgang van hun orders te volgen van de fabriek tot hun deur. Succesvolle nieuwe bedrijven kunnen uit het niets ontstaan. Trends suggereren dat het iets meer dan twee jaar duurt om een e-business uit het niets op te starten, formuleer een innovatief business idee, verzeker een web-aanwezigheid en bereik een dominante positie in de door u gekozen sector.

In het verleden waren de regels van het bedrijfsleven simpel – Versla de concurrentie, knijp uw leveranciers uit en hou uw klanten in het donker. Maar met meer samenwerking in de volledig genetwerkte wereld ontstaan onzekerheden. Niemand kan voorspellen hoe de klant met alle beschikbare markt informatie tot zijn beschikking zal reageren op de snel veranderende zakelijke allianties en federaties of hoe bedrijven zulke klanten zullen beheren. De noodzaak van het uur is een goede strategie.

Vroege e-Commerce bedrijven hebben gebruik gemaakt van hun inzicht in het potentieel van technologie en het ontbreken van concurrentie om een gat in markten te slaan die vroeger gesloten waren, maar in de toekomst kan het zijn dat het hebben van een goed business idee en technologische kennis niet genoeg is. De wereldwijde reuzen hebben, na het realiseren van de mogelijkheden, uitgewerkt hoe ze hun ‘multi-layered’ toeleveringsketen en verschillende distributiekanalen aan moeten passen en zijn eindelijk in de race. Naast dit alles is veiligheid de belangrijkste kwestie voor een succesvolle implementatie van e-business. E-business veiligheid is erg belangrijk aangezien de verwerkte transacties belangrijke informatie bevatten.

Share.

Laat een reactie achter