Feiten en fabels over e-nummers

0

Veel mensen die zich bezighouden met groen eten, proberen zo veel mogelijk e-nummers uit hun dieet te bannen. Maar wat zijn die e-nummers eigenlijk en zijn ze echt zo slecht voor je?

Langer eetbaar
E-nummers worden ook wel conserveermiddelen genoemd en zijn kunstmatige toevoegingen aan voedsel. Voorbeelden van e-nummers zijn onder meer zoetstoffen als aspartaam, zuurteregelaars als caliumsulfaat en smaakversterkers als glycine. De hoofdfunctie van e-nummers heeft te maken met de houdbaarheid van producten. Conserveermiddelen zorgen er namelijk voor dat je producten langer kunt bewaren en voorkomen dat ze binnen de kortste keren gaan klonteren of schiften.

Streng toezicht
Sinds steeds meer mensen bezig zijn met duurzaamheid, gezondheid en superfoods, staan e-nummers behoorlijk onder vuur. Of dit terecht is, valt echter te bezien. E-nummers staan namelijk onder behoorlijk streng toezicht van de Europese voedselveiligheidsautoriteit, ofwel de ESFA. Zij bepalen onder meer aan welke levensmiddelen e-nummers mogen worden toegevoegd en hoeveel ervan wordt toegestaan om zo te zorgen dat mensen er niet teveel van binnenkrijgen. Op basis van nieuwe onderzoeken kunnen e-nummers constant worden bijgesteld.

Omstreden onderzoeken
Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek naar e-nummers gedaan en vaak leidde dit tot heftige conclusies. Zo zou het aspartaam in cola light kanker kunnen veroorzaken en zou het gebruik van zoetstoffen tijdens de zwangerschap tot een miskraam kunnen leiden. Een notitie die hierbij geplaatst kan worden is dat bij veel van de onderzoeken wordt getest op basis van een grote hoeveelheid conserveermiddel. Als mens zou je dagelijks liters cola light (aspartaam) of kilo’s pepernoten (acrylamide) moeten eten om dit binnen te krijgen.

Het zekere voor het onzekere
Natuurlijk is het verstandig om zo veel mogelijk vers voedsel te eten. Over het algemeen kun je namelijk stellen dat hoe verser je eet, hoe minder toevoegingen je binnenkrijgt en hoe minder risico je loopt. Ga dus wekelijks naar de markt, af en toe naar de natuurwinkel en doe je best om zo min mogelijk voorverpakt of verwerkt voedsel binnen te krijgen. Beweeg daarbij ook nog eens regelmatig en dan zou je een prima, gezond leven moeten kunnen leiden!

Meer weten over e-nummers? Op de site van het Voedingscentrum vind je een uitgebreid artikel, inclusief een handige lijst van e-nummers. Zo weet je precies wat je eet en hoe goed of slecht dit eigenlijk voor je is.

Share.

Laat een reactie achter