Hoe werkt Online Winkelen Precies?

0

Online winkelen is een vorm van elektronische handel, waarbij de consument rechtstreeks goederen of diensten van een verkoper via het internet koopt, zonder een bemiddelende dienst. Een online shop, e-shop, e-winkel, internet winkel, webshop, webwinkel, online winkel of virtuele winkel doet denken aan de fysieke analogie van het kopen van producten of diensten in bijvoorbeeld een winkelcentrum. Het proces heet business-to-consumer (B2C) online winkelen. Wanneer een bedrijf van een ander bedrijf koopt heet dat business-to-business online winkelen.

In 1990 creëerde Tim Berners-Lee de eerste World Wide Web-server en browser. Het opende voor commercieel gebruik in 1991. In 1994 vonden andere ontwikkelingen voor het eerst plaats, zoals online bankieren en het openen van een online pizza winkel door Pizza Hut. In hetzelfde jaar introduceerde Netscape SSL-versleuteling van gegevens die online overgedragen worden, dit is essentieel geworden voor het veilig online winkelen. In 1994 startte het Duitse bedrijf Intershop haar eerste online shopping systeem. In 1995 lanceerde Amazon zijn online shopping site, en in 1996 verscheen eBay.

Klanten
Online klanten moeten toegang hebben tot een computer en betalingsmiddel. In het algemeen komt een hogere opleiding, inkomen, en beroep overeen met een gunstiger perceptie van online winkelen. Ook een verhoogde toegankelijkheid tot technologie verhoogt de kans op het ontwikkelen van een positieve instelling ten opzichte van nieuwe winkelkanalen.

Logistiek
Consumenten kunnen een bepaald product vinden door een bezoek te brengen aan de website van de handelaar of door te zoeken onder andere verkopers door het gebruik van een shopping zoekmachine.
Zodra een bepaald product gevonden is op de website van de verkoper, maken de meeste online handelaars gebruik van webwinkel software (shopping cart), zodat de consument meerdere items kan verzamelen en de hoeveelheden kan aanpassen, vergelijkbaar met het vullen van een winkelwagentje of mandje in een conventionele winkel. Een “checkout” proces volgt (de voortzetting van de fysische-winkel analogie) waarin betaling en leveringsinformatie wordt verzameld, indien nodig. Sommige winkels staan  consumenten toe zich aan te melden voor een permanente online account, zodat sommige of alle informatie slechts een keer hoeft te worden ingevoerd. De consument ontvangt vaak een e-mail ter bevestiging zodra de transactie is voltooid. Minder verfijnde winkels zijn vaak afhankelijk van consumenten die telefonish of per e-mail hun bestelling maken.

Betaling
Online winkelaars gebruiken vaak een creditcard om betalingen te maken, maar sommige systemen laten gebruikers accounts aanmaken en door alternatieve middelen betalen, zoals:
•    Mobiele telefoons en vaste lijnen
•    Rembours (COD, aangeboden door zeer weinig online winkels)
•    Cheque
•    Betaalkaart
•    Automatische incasso in een aantal landen
•    Elektronisch geld van verschillende soorten
•    Cadeaubonnen
•    Postmandaat
•    Overschrijving / levering tegen betaling
Sommige sites accepteren geen internationale creditcards, sommige vereisen dat zowel het factuuradres en het verzendadres van de koper in hetzelfde land liggen als waarin de site handelt.

Gebruikersinterface
De belangrijkste factoren die bepalen of klanten terugkeren naar een site zijn gebruiksgemak en de aanwezigheid van gebruiksvriendelijke functies. Het testen van de gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor het vinden van problemen en het implementeren van verbeteringen in een website.

Share.

Laat een reactie achter